اقتصاد > صنعت – سالیان طولانی است که سیاستگذاران با هدف حمایت از صنعت خودروسازی، نسبت به وضع قوانینی اقدام کرده و واردات خودرو را در برخی سال ها ممنوع و در برخی دوره ها با دیوار بلند تعرفهای مجاز کرده اند اما متاسفانه بزنگاههایی چون تحریم نشان میدهد صنعت خودروسازی ایران نتوانسته از این حمایت ها بهره ای ببرد و موقعیت مستحکمی را برای خود تدارک ببیند.
محمد خوشنام*
همین حالا، در جابجاییهای سرمایه ای در ایران و
افزایش عطش برای خرید خودرو، عملکرد صنایع خودروسازی نمره قبولی را کسب نمی کند.
عدم عرضه به موقع خودرو به بازار در کنار پیش فروش های مساله دار و بدون قیمت قطعی
و زمان قطعی فروش، خود نکته ای است که باید مد نظر قرار گیرد.
متاسفانه صنعت
خودروسازی ایران در سایه حمایتهای فراوان دولتی، نه به فکر تکنولوژِی روز است و
نه عمق بخشیدن به ساخت داخل و فتح بازارهای صادراتی. به نظر می رسد حمایت ها از
صنعت خودروسازی نتیجه معکوس داده چرا که عملا با منع واردات خودرو، بازار و صنعت
خودروسازی را از تکنولوژی روز محروم کرده ایم . در دیگر سوی مردم نیز به استفاده
از خودروهایی با تکنولوژی دهه ها قبل عادت کرده اند و حالا برای حفظ ارزش پول خود
نیز تقاضایشان برای خرید خودرو را وارد میدان می کنند و همین امر باز به افزایش
قیمت ها در این شرایط دامن می زند.
عقب ماندگی تکنولوژی خودرو سبب شده است هزینه
های سنگین زیست محیطی، آلودگی فراوان، تصادفات جاده ای و مرگ و میرهای متعدد رخ
دهد و در نتیجه اجتماع و اقتصاد ایران متحمل هزینه های سنگین و غیر قابل جبرانی
شد.
اگر کمی به عقب
برگردیم ، مشخص می شود مضرات منع کامل واردات خودرو به کشور بر سیاستگذاران نیز
مشخص شد چرا که در دوره فعالیت دولت سازندگی ، صنعت خودروسازی ایران درها را برای
آشنایی با صنعت روز دنیا گشود کم کم پای قراردادهای تازه به این صنعت باز شد و این
وضعیت در دولت اصلاحات ادامه داشت.این سیاستها، رشد صادرات و حتی ساخت کارخانههایی
با سرمایه گذاری مشترک در دیگر کشورها را موجب شد اما تشدید تحریم ها در اوایل دهه
نودف فشار سنگینی را به این صنعت وارد کرد و از پس ۵ سال شرایط عادی بار دیگر فشار
تحریم ، این صنعت را با مشکلات متعدد مواجه کرده است. به نظر می رسد حتی بزنگاهها
نیز برای شناسایی فرصت ها و رفع مشکلات مقبول نیفتاده است و در این شرایط باید به
تجربه دیگر کشورها نیز نگاهی انداخت.در شرایط کنونی بهترین راه آزاد سازی واردات خودرو
بدون استفاده از ارز دولتی،البته با تعرفه موثر و رقابتی است.در این صورت حتی با
وجود تحریم ها صنعت خودرو با رشد و جهش مواجه خواهد شد.
*فعال اقتصادی
۲۲۳۲۲۳
پایگاه خبری نهانه - کلیه مطالب از سایت های مجاز جمع آوری شده است و پایگاه خبری نهانه مسئولیتی درقبال محتوا نخواهد داشت. همچنین این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است.