پایگاه خبری نهانه

» نظام دانشگاهی پاسخگوی نیازهای روزنامه نگاری در حوزه های علمی نیست

دوره بازرسی جوش درج آگهی رایگان تبریز کمپ سیستم وبلاگ دهی

نظام دانشگاهی پاسخگوی نیازهای روزنامه نگاری در حوزه های علمی نیست ۲۶ تیر ۱۳۹۶

پایگاه خبری نهانه گزارش می دهد:
نظام دانشگاهی پاسخگوی نیازهای روزنامه نگاری در حوزه های علمی نیست اخبار دانش و فناوری:

به گزارش خبرنگار علمی گروه خبری نهانه به نقل از ایرنا، حسن نمکدوست روز یکشنبه در نخستین نشست چالش های روزنامه نگاری علمی در موزه علوم و فناوری اظهار کرد: در علم ارتباطات با پنج پرسش دیرینه روبرو هستیم که در روزنامه نگاری علمی برای پاسخ به این سوالات چالش داریم.
وی با بیان اینکه دانش آموخته های رشته علوم ارتباطات در دانشگاه ها مهارت و تخصص کافی برای روزنامه نگاری علمی را ندارند، افزود: این افراد در مورد اصول کلی خبر اطلاعاتی دارند اما به عنوان مثال نمی توانند یک نشست تخصصی علمی را پوشش دهند.
مدیر آموزش و پژوهش موسسه همشهری همچنین به نبود تشکل صنفی برای روزنامه‌نگاران علمی اشاره کرد و گفت: اگر فردی در این زمینه کار می کند، بر اساس علایق و تجربیات شخصی خود به این نوع فعالیت پرداخته است زیرا در این حوزه حتی مکانی برای تسهیم تجربیات این روزنامه نگاران وجود ندارد.
مترجم کتاب تاریخ اجتماعی رسانه ها؛ از گوتنبرگ تا اینترنت، افزود: به طور کلی نیروی کارآمد در حوزه روزنامه نگاری علمی نداریم که باید به این مساله توجه شود.
وی پیشنهاد داد: باید دوره های کارشناسی ارشد روزنامه نگاری حرفه ای طراحی شود تا علاقمندان به روزنامه نگاری که در مقطع کاردانی رشته های علوم تحصیل کرده اند، در دوره کارشناسی ارشد، روزنامه نگاری بخوانند و در این زمینه مهارت کسب کنند.

** دعوای کهن علم، شبه علم و ضدعلم
نمکدوست گفت: بحث ها در زمینه اینکه علم چیست، هنوز ادامه دارد؛ بسیاری از روزنامه نگاران حوزه های علمی، جامعه شناسی را علم نمی دانند و مرزهای مبهمی در زمینه موضوعات علم، شبه علم و ضدعلم همچنان وجود دارد به گونه ای که برخی دقیق ترین روش ها برای رسیدن به معرفت را علم می دانند.
کارشناس علوم رسانه خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که از چه طریقی می خواهیم علم را بیان کنیم؛ گاه وقتی راجع به موضوعی صحبت می‌کنیم، برخی نهادها مخالفت می‌کنند، حتی تهیه عکس و اینفوگرافیک بسیار مشکل است درحالی که این موارد بصری می تواند بسیار مفید باشند.
نمکدوست ادامه داد: همچنین ادبیاتی نداریم تا در مورد اینکه مخاطب رسانه ها چه کسانی هستند، پاسخ دقیق بدهیم؛ به عنوان مثال گفته می شود جوان علاقمند به علم، در حالی که این عناوین مشکلی را حل نمی کند.

** مشکلات روزنامه نگاری علم و خبرنگاران
سردبیر ماهنامه نجوم نیز در این نشست اظهار کرد: مجموعه ای از مشکلات اجرایی و اقتصادی باعث نواقص در روزنامه‌ نگاری علم می شوند و این مشکلات فقط به خبرنگار برنمی گردد.
کاظم کوکرم افزود: بسیاری از پژوهشگران زبان ارتباط با رسانه را نمی دانند و حتی معتقدند که نیازی به برقراری این ارتباط ندارند.
سردبیر صفحه دانش روزنامه جام جم با تاکید بر اینکه خبرنگاران علمی با پژوهشگران به زبان مشترک نرسیده اند، گفت: در بسیاری موارد برای انتشار خبر یک پژوهش علمی، اطلاعات روزنامه نگاران ناقص است و پژوهشگر آن حوزه هم ‌نمی تواند به آنها کمک کند.

** ترجمه زدگی در حوزه های علمی
کوکرم با اشاره به فراوانی ترجمه در زمینه علمی گفت: در این حوزه به شدت ترجمه زده هستیم و در نهایت چند مطلب خارجی را تلفیق کرده و مطلبی را تهیه می کنیم؛ گزارش نویس حرفه ای در این حوزه کمیاب است.
وی معضل دیگر روزنامه نگاری علمی را اخبار روابط عمومی ها یا پژوهشگرانی دانست که از رسانه برای تایید پژوهش های خود استفاده می کنند و افزود: ما نیازمند تربیت نویسنده و ویراستار علمی متخصص هستیم.

** لزوم تغییر جهت روزنامه نگاری علمی از ترجمه به سمت تولید محتوا
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این نشست گفت: سه روش روزنامه نگاری برای روزنامه نگاری علمی وجود دارد؛ روش ترویج (promotion) که موضوعات علمی را بدون توجه به نیازهای جامعه پوشش می دهد، رسانه سازی (mediatisation) و جریان سازی از یک رویداد علمی و ارتباطات علمی (transcommunication) یعنی وقتی روزنامه نگار مطلبی می نویسد سراغ کنشگران اجتماعی می رود و در نهایت خود به یک‌ کنشگر اجتماعی تبدیل می شود.
زهرا اجاق با اشاره به سابقه روزنامه نگاری علمی در دهه ۱۲۸۰ خورشیدی افزود: روزنامه نگاری علمی در بازه های زمانی نقش مصلح اجتماعی را ایفا کرده است.
وی ادامه داد: طی یک دوره ۹۰ ساله بین سال های ۱۳۰۰ تا ۱۳۹۰ روند غالب روزنامه نگاری علمی مبتنی بر ترجمه و ساده سازی بوده و کمتر مطالب تولیدی در این حوزه تهیه شده است.
پژوهشگر حوزه ارتباطات خاطرنشان کرد: روش روزنامه نگاری علمی در ایران نیز بیشتر مبتنی بر ترویج علم بوده و به جنبه های منفی علم توجه نشده است، در حالی که باید به جای ترویج علم به سمت توسعه ارتباطات علمی برویم و به جای ترجمه متون علمی به تولید محتوا و تهیه مطالب تولیدی روی آوریم.
علمی۹۱۵۷**۱۸۳۴
خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار: ناهید شفیعی

انتهای پیام /*

پایگاه خبری نهانه جدیدترین اخبار ایران و جهان - کلیه خبرها از منابع معتبر خبری جمع آوری شده است و نهانه مسئولیتی در قبال محتوا نخواهد داشت. نهانه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد می باشد. مدیر مسئول: محمد ادب آوازه


خبرعلمی: نظام دانشگاهی پاسخگوی نیازهای روزنامه نگاری در حوزه های علمی نیست

نظام دانشگاهی پاسخگوی نیازهای روزنامه نگاری در حوزه های علمی نیست

۱۶ July 2017 | 9:40 pm

بیوگرافی نویسنده

خبرگزاری نهانه - کلیه خبرها از سایت های مجاز خبری جمع آوری شده است. این پایگاه خبری دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد. مدیر مسئول: محمد ادب آوازه

مشاهده تمامی 20652 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.


برچسب ها